The Red Center - Reisverslag uit Townsville, Australië van David Meertens - WaarBenJij.nu The Red Center - Reisverslag uit Townsville, Australië van David Meertens - WaarBenJij.nu

The Red Center

Blijf op de hoogte en volg David

04 April 2018 | Australië, Townsville

Hallo allemaal!

Hoe gaat het bij jullie? De afgelopen weken is er weer ontzettend veel gebeurd. Het begon allemaal in Melbourne. Nadat Pa en Ma weer terug naar NL waren vertrokken heb ik de tram naar St Kilda gepakt, en daar heb ik vijf dagen in een hostel doorgebracht. Ik moest wat zaken regelen en aanschaffen, en ik heb een hele gezellige tijd gehad met mensen die ik daar heb leren kennen. Zelfs nog uitgenodigd om met mensen naar Hillsong te gaan, een hele ervaring. Ook nog een avondje biertjes gedronken met een Nederlandse jongen die uit Harmelen kwam, echt maar een paar kilometer van Woerden vandaan!! Wat is de wereld toch klein! Maandag met 2 Duitse jongens naar Adelaide vertrokken. In het begin pech gehad met het weer, regen en wolken. De Great Ocean Road was nu wat minder great vanwege het prutweer. Na 2 dagen rijden aangekomen in Adelaide. Daar maar even de gratis stranddouche gepakt, want de laatste 2 dagen hadden we wildgekampeerd. Vanuit Adelaide naar Port Augusta. We hebben overnacht in de heuvels van het Flinders Range NP, en daar vanuit een bergtop een prachtige zonsondergang gezien. Ook zagen we rockwallabies, waanzinnig mooi om die beestjes zo de bergen op te zien springen. Vanuit Port Augusta de Stuart Highway gepakt, die rechte weg dwars door de outback. Het landschap werd snel droger en droger, veel zand en amper auto's op de weg. Na een volle dag rijden (800 km) kwamen we aan in het eerste dorpje sinds pt augusta, namelijk de opaalhoofdstad ter wereld. Coober Pedy it is, met maar liefst 1700 inwoners. Overal heuveltjes met puin op de plekken waar mensen naar opaal hebben gezocht. We hebben overnacht in een Airbnb onder de grond, door de eigenaar uitgehakt uit de rots. Het is namelijk zo heet in Coober Pedy dat je er niet boven de grond kunt leven. Wij waren er in een koele periode, het was dus slechts 33 graden. Voor ons nog aardig heet. Een van de Duitse jongens, genaamd Johan was niet de beste in autorijden. In Coober Pedy besloot hij op een dirt road in de bocht te remmen waardoor de auto een 360 graden draai maakte en van de weg raakte. Echt behoorlijk geschrokken. Even later vergeet hij bij een tankstation in z'n spiegel te kijken en ramt hij bijna een auto. Het ging maar net goed. Coober Pedy is daarentegen erg vet, overal staan autowrakken en om je heen is mijnbouw. Het is echt het wilde westen. Een aantal jaar geleden is er nog een politieauto opgeblazen met dynamiet. Op politie moeten ze het hier niet zo hebben. Na Coober Pedy was het tijd voor Uluru. Dat is die rode rots in the middle of nowhere. Dat was weer een volle dag rijden, met letterlijk niets dan natuur er tussenin. Om vanuit de weg zo Uluru op te zien doemen is echt waanzinnig. De dag erna gewandeld bij de Kata Tjuta en de zonsondergang bekeken bij Uluru. Het was wederom bloedje heet, 39 graden. Door de hitte raak je snel uitgedroogd en je merkt dat snel. We hebben veel zoute rijstewafels gegeten en dan voel je je weer beter. Er wordt aangeraden om minimaal één liter water per uur te drinken!! De volgende dag naar de Kings Canyon gereden. Heeft wel wat weg vd Grand Canyon in de VS, maar veel minder toeristisch. Echt bijzonder om te zien hoe groen de Canyon was. Overal palmbomen en vogels tennissen van een dor landschap. Na de Kings Canyon overnacht in de outback. Een vuurtje gestookt en aan de praat geraakt met een Australisch stel die rond aan het touren waren in Australië. De volgende dag hebben Johan en ik Nils afgezet in Alice Springs. Ik was zelf dikke vrienden geworden met Nils dus vond het wel jammer. Johan is aardig maar heeft hele andere interesses. Hij houdt van gamen en rockmuziek. Niet echt mijn type dus. In Alice Springs naar de Anzac Hill geweest. Hier worden oorlogsslachtoffers herdacht, en bovendien geeft het een fantastisch uitzicht over The Alice, wat verassend groen is. Het landschap rond Alice is heuvelachtig, best wel mooi. Alice Springs is de gevaarlijkste stad van Australië en dat merk je wel. Overal is politie en regelmatig zijn ze in discussie met een groep Aboriginals. Die hangen vaak dronken rond op straat en schelden in het rond. Rond 2 uur verder gaan rijden richting Tennant Creek. Je krijgt hier in de Northern Territory een soort Afrika ervaring. 90 procent vd mensen is Aboriginal, loopt op blote voeten en heeft armoedige kleding aan. Buiten de stad zijn ze wel vriendelijk tegen je. Wel leuk om zo in contact te komen met de oorspronkelijke inwoners van Australië. Na Tennant Creek de Flinders Highway gepakt naar townsville. Hier 2 en halve dag over gedaan. Onderweg gestopt bij meren, viewpoint etc. De NT outback is erg mooi en afwisselender dan in SA. Ook veel slangen en hagedissen gezien, meerendeels giftig. 2 uur voor Townsville veranderde het landschap, we verlieten na meer dan een week de outback en reden een berggebied binnen. Na de bergen werd het tropischer en doemde Townsville op. Wat een drukte. Na 9 dagen in the middle of nowhere is een stad met 160000 mensen zo massaal! Johan dropte mij bij het busstation en vertrok zelf richting Cairns. Afscheid van hem genomen en de bus gepakt naar Ayr, waar werk scheen te zijn. Na aakomst bleek dat niet te zijn, pas na 2 weken was er werk en je moest op zondag werken. Eigenlijk voor het eerst in Australië sloeg de paniek een beetje toe. North Queensland is getroffen door een cycloon en heftige regenval, waardoor er geen werk is. Ik moet nog 79 farmdagen te doen om het tweede jaarsvisum te krijgen maar wil wel in juli weer terug naar NL. Na uren zoeken op het internet vond ik wat. Zoete aardappel oogsten in Rockhampton. Daar ga ik morgen naar toe. Nu eerst genieten van een bed na 10 dagen roadtrippen. Groetjes, David